Образование Олимпийци

Български ученици спечелиха два комплекта отборни сребърни медали от Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2025

Тази вечер в България се завърнаха едни от най-добрите български ученици до 17-годишна възраст по химия, биология и физика, които направиха силно представяне и спечелиха два комплекта отборни сребърни медали от Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2025. Двата български отбора от по трима ученици се състезаваха с 48 отбора от 24 държави от 26 април до 3 май в Загреб, съобщава Сдружението на олимпийските отбори по природни науки.

Сребърни медали спечелиха:

Отбор А – Йордан Петков (физика) – Американски колеж, София, Дамян Иванов (химия) и Теодор Петров (биология), и двамата от СМГ.

Отбор В –  Раян Камаринчев (физика) – ПМГ Сливен, Теодор Кусев (химия) – НПМГ и Мелих Осман (биология) СУ „В. Левски“, гр. Ардино.

Ръководители на отборите бяха: доц. д-р Христина Андреева (физика, координатор за България, СУ „Св. Кл. Охридски“ и Институт по електроника на БАН), гл. ас. д-р Калина Пачеджиева (биология, СУ „Св. Климент Охридски“) и Владимир Цветков (химия, ЧСУ „Роналд Лаудер“). Като наблюдател във връзка с предстоящото домакинство на страната ни през 2027 г. взе участие и доц. д-р Деница Теофанова (биология, СУ „Св. Климент Охридски“).

Европейската олимпиада по експериментални науки EOES е наследник на Олимпиадата по природни науки на Европейския съюз, с проведени досега 20 издания в различни европейски държави. Съгласно регламента на олимпиадата, всеки отбор се състои от по трима ученици на възраст не повече от 17 години. Учениците от нашите отбори са класирани за участие въз основа на националните олимпиади по химия и биология и на националното Есенно състезание по физика, което спомага за успешното решаване на комплексните мулти- и интер-дисциплинарни изследователски задачи, които се дават на EOES.

През първия състезателен ден учениците решаваха задачи, свързани с прилагане на разнообразни методи за изследване на сладки и солени води – оценка на качеството на води чрез таксономични екологични параметри, определяне на йод в солта, произвеждана в солниците на Хърватия, както и влиянието на концентрацията на сол върху оптическите параметри на водата. Във втория тур задачите бяха посветени на кинетиката и скоростта. Учениците изучаваха влиянието на въздушното съпротивлението върху периодичното движение на тела. Чрез изработен от тях спектрофотометър определяха скоростта на реакцията на преобразуване на различни форми на багрила. С помощта на същото багрило учениците определяха скоростта на метаболизма на микроорганизми и влиянието й върху качество на храната.

Учениците трябваше да прилагат разнообразни аналитични изследователски техники: спектрофотометрия, микроскопия, таксономично определяне, титруване, електрически и оптически измервания.