Наука Образование

51-вата Националната конференция по въпросите на обучението по физика ще се проведе от 10 до 13 април в София

До 15 март Съюзът на физиците в България приема заявки за участие в Младежката научна сесия

През 2023 година ще се проведе 51-вата Националната конференция по въпросите на обучението по физика. Темата е „Образованието и научните изследвания по физика – фактор за устойчиво развитие“. Тя се организира от Съюза на физиците в България, Министерството на образованието и науката и Фондация „Еврика“ и ще се проведе от 10 до 13 април в София. Също така по време на конференцията ще се проведе и традиционната Младежка научна сесия за ученици и студенти.

Темата на конференцията е избрана по повод Международната година на фундаменталните науки за устойчиво развитие (The International Year of Basic Sciences for Sustainable Development – IYBSSD2022). Инициативата е на Международния съюз за чиста и приложна физика (IUPAP), a Съюзът на физиците в България, с активната подкрепа на МОН, възстанови своето членство в IUPAP през 2019 г. Тематиката на 51-вата Национална конференция по въпросите на обучението по физика е пряко свързана с тази година и представлява възможност да разгледаме и оценим нашата дейност в областта на образованието и научните изследвания по физика като един от факторите, насочващи и осигуряващи устойчиво развитие на страната.

Устойчивото развитие на България се изразява в перспективите за квалификацията и усъвършенстването на човешкия фактор, във възходящо развитие на икономиката, в повишаване на политическата и обща култура на обществото, в създаване и развитие на връзките на страната и отделните обществени групи със своите страни-партньори, съюзи, организации и др. Всичко това определя мястото на колегията от физици за обучението и възпитанието, както и за ролята на научните резултати за икономиката и културата.

Устойчивото развитие на обществото се свързва с образованието посредством седемнадесетте цели на устойчивото развитие, одобрени от страните членки на ООН през 2015 г. Тези цели са равнопоставени, като четвъртата от тях е насочена към качествено образование. Качественото образование е обвързано с приложимост на резултатите от образованието в училище за осигуряване на по-добро бъдеще, което означава и формиране на поведение за устойчиво развитие. Деветата ключова компетентност е формулирана като умение за здравословен начин на живот и устойчиво развитие и е една от крайните цели на образователната система в България, което е отразено в нормативната учебна документация. Тя може да се тълкува както в съдържателен, така и в поведенчески аспект и се свързва с някои от останалите цели на устойчивото развитие – достъпна и чиста енергия, устойчиви градове и общности, промишленост и иновации, отговорно потребление и производство, живот на Земята и живот под водата, борба с климатичните промени. В концепцията за устойчиво развитие има три основни фактора – икономически, социален и екологичен, които дефинират три проблема – екологична цялост, екоефективност и екосправедливост. Във връзка с това може да търсим в обучението по физика идеи за:

  • Стабилност на съществуване на екосистемите, контролиране на факторите, които ги променят, както и включване на създадената от човека среда (градове, индустрия, технологии) в съществуващите локални екосистеми.
  • Оптимално използване на природните ресурси така, че икономическият растеж да бъде свързан с икономически ефективно използване на енергийните източници, ограничаване на ненужно разхищение на енергия и материали.
  • Намаляване на въздействието на климатичните промени и въглеродния отпечатък чрез нови технологии и отговорно поведение на всички.
  • Загриженост за културата и информираността на учениците и студентите и връзката с националните приоритети (енергетика, информационни технологии, климат и земеделие, зелена икономика, метеорология, оптични технологии и др.).

Формирането на умения за установяване на устойчиво развитие на обществото е интердисциплинарен проблем, в който участват всички природни и социални науки. Ще търсим връзки на обучението по физика и астрономия с химията, биологията, математиката, информатиката и информационните технологии, географията и историята както в задължителната учебна подготовка, така и в неформалното образование – проектно обучение, връзки между образованието и институциите, STEM образованието и др.

Научните изследвания по физика, включително изследванията на образованието по физика, също са тема на конференцията. ООН подчертава, че „фундаменталните науки и нововъзникващите технологии отговарят на нуждите на човечеството, като осигуряват достъп до информация, повишават здравето и благосъстоянието на хората, общностите и обществата“. Ролята на фундаменталните изследвания по физика в общото развитие на страната и в образованието, тяхната връзка с приложната физика, израстването на висококвалифицирани учени, способни да привнесат световните резултати и технологии, представляват фактори за устойчивото развитие на България и са обект на анализ на конференцията. За възходящото развитие на икономиката приложните изследвания в различни области на физиката са ключови.

Като запазва своята основна насока към образованието, 51-вата Национална конференция следва да обърне внимание към темата „Физиката и устойчивото развитие на България“.

Примерни насоки за участие в конференцията:

СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ

Темата на конференцията обхваща широк кръг въпроси, свързани както с учебното съдържание по физика и астрономията, така и с подходите за въвеждане на знания за фундаменталните науки и устойчивото развитие. В докладите за ролята на физиката и останалите фундаментални науки в средното образование могат да се засягат проблеми в различни аспекти:

  1. Задължителна и профилирана подготовка по физика и астрономия. Знания от учебното съдържание по фундаменталните науки – физика, химия, биология и математика, в обучението по човекът и природата и физика и астрономия в задължителната и профилираната подготовка, както и взаимовръзките между тях, като основни фактори за устойчивото развитие.
  2. Неформално образование (извънкласни и проектни дейности, участия в образователни програми и форуми, посветени на физиката и астрономията и устойчивото развитие и др.). Споделяне на резултати и опит за работа по проекти, като елемент от образователните програми на българските училища или участие в национални и международни форуми
  3. Възобновяеми енергийни източници, енергийна ефективност, спестяване на енергия, зелена енергия в учебното съдържание по човекът и природата и физика и астрономия в задължителната и профилираната подготовка.
  4. Знания за замърсяването на природата, използването на невъзобновяемите енергийни източници, експлоатацията на природните ресурси и тяхното спестяване, намаляване на биоразнообразието като основни фактори в образованието за устойчиво развитие на обществото.
  5. Формиране на деветата ключовата компетентност: Умения за подкрепа на устойчивото развитие и здравословен начин на живот чрез дейности, насочени към опазване на личното здраве и на околната среда, осмисляне на взаимоотношенията човек – среда, изграждане на устойчиво отговорно поведение на младото поколение.
  6. Подходи за въвеждане на знания за съвременните научни постижения и устойчивото развитие – интегрален, компетентностен, STEM, проектно базиран подход, проблемен подход и др.

ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ И НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Докладите в това направление на конференцията могат да засягат особености на преподаването на физически специалности в различни висши училища (ВУ), свързани пряко или опосредствано с устойчивото развитие. Могат да се анализират и проблемите на прехода от средното към висшето образование.

Докладите, посветени на научни изследвания, могат да засягат както експериментални и теоретични изследвания, така и приложения на физични методи на изследване и анализ в различни дисциплини и области, съществени за устойчивото развитие на обществото като например в икономиката, медицината и др.

Представените одобрени доклади на конференцията ще бъдат отпечатани в пълен текст в сборник с доклади с ISBN код. Ще се публикуват само доклади, за които е внесена такса правоучастие. Участието в конференцията на поне един от авторите на доклад е задължително.

Педагогическите специалисти, участвали в конференцията, ако желаят, ще получат Удостоверение според Наредба № 15 на МОН (чл. 49), от 22.07.2019 г., с която се регламентират организационните форми и начинът на присъждане на квалификационни кредити. Удостоверението може да бъде признато от съответното РУО за един квалификационен кредит. Участието в конференцията се изразява в присъствие и представяне на резултати от професионална дейност – изнесен доклад, участие в постерна сесия или с презентация от участие като научен ръководител в Младежката научна сесия. За целта при регистрация за участие трябва изрично да се посочи дали се кандидатства за получаване на кредит. Ръководителите на участниците в Младежката сесия, които искат квалификационен кредит, трябва да изпратят абстракт, според посочените по-долу изисквания. Абстрактите ще бъдат включени в материалите от конференцията.

В рамките на 51-ата Национална конференция със съдействието на фондация „Еврика“ ще бъде проведена и традиционната Младежка научна сесия за ученици и студенти на тема „Физиката за един по-добър свят“, която включва следните компоненти:

– Компютърни презентации, интернет страници, идеи за компютърна анимация, разработки на демонстрации по темата, показващи връзката на физиката с устойчивото развитие. – Национален конкурс за есе (за ученици и студенти) на тема „Чрез физиката откриваме и променяме света“.

– Национален онлайн фотоконкурс (за ученици гимназиален етап и за студенти).

– Постерна научна сесия (за студенти и докторанти) по темата, като участието се одобрява предварително след подаване на абстракт, който ще бъде включен в материалите от конференцията. *

Указание за участие и провеждане на конкурсите ще бъде публикувано на сайта на конференцията: http://upb.phys.uni-sofia.bg/conference/NK/51NK.html