Български екип на компанията Gameloft разработи първата функционална симулация на 4D зарче
Технологии

Български екип на компанията Gameloft разработи първата функционална симулация на 4D зарче (видео)

Може да подкрепите MediaBricks.bg чрез платформата Patreon Become a Patron!

Триизмерната графика е част от дигиталния свят десетилетия наред, но преминаването от 2D към 3D беше дълъг и тежък процес. Екип от българското звено на гейм компанията Gameloft разработи първата напълно функционална симулация на четииризимерно зарче, което може да се хвърля във виртуална среда, включително и чрез смартфона ви. Можете свободно да свалите кода и Windows версиятa оттук.

Водещият графичен програмист на софийското студио Георги Чунев представи готовата концепция по време на конференцията Total Chaos тази събота. В проекта участват още трима програмисти на Gameloft, някои от които с дългогодишен изследователски опит.

Тайната на тесеракта

Когато стане дума за 4D, повечето хора го свързват с една от фундаменталните идеи във физиката. При нея допълнителното измерение е времето, което допълва познатото за нас триизмерно пространство. Съществува и друг поглед. В геометрията четириизмерните обекти надграждат 3D пространството, като добавят нова посока. Ако вземем един куб (триизмерното разширение на квадрат) имаме три посоки – X, Y и Z. Едно 4D зарче или хиперкуб се формира, като се добави четвърта такава – W. Получената фигура е позната и под името тесеракт. Феновете на филмите на Marvel ще го разпознаят като артефакта, в който се съдържа един от камъните на Безкрайността.

Самото 4D зарче разполага с общо осем лица заради добавената посока. Основното предизвикателство е да се направи качествена симулация в четири измерения, тъй като тя не обхваща само тесеракта, но и самата среда. Освен правилната физика на поведение на 4D зарчето, екипът на Георги Чунев разработва алгоритмите за рендиране и обработване на цялата графична, интерактивна среда.

Експериментиране в 4D

Графичните програмисти от известно време се опитват да развият концепцията за виртуално четириизмерно пространство. Разработките са повече в теоретичната сфера и тепърва ще се изследва тяхната практична употреба в по-големи продукти, като например пълноценни гейм заглавия.

Работата в 4D създава доста предизвикателства. Най-големите, с които екипът се е сблъскал, са били свързани с въртенето на зарчето (въртящ момент, инерчен момент и запис на ориентация). В две и три измерения ротациите се случват винаги в единствена равнина (еквивалентно около единствена ос на въртене). В четири измерения е възможно всеки обект да се върти в две независими една от друга равнини без да се усуква.

Създаването на интерактивна симулация също не е лесна задача. Физиката, поведението и най-вече рисуването на обектите в този случай трябва да включват още едно измерение, което добавя много данни и изчисления, тежки за изпълнение на хардуера на смартфон.

Софийското студио на Gameloft насърчава подобни проекти, които неговите служители да осъществяват в свободното си време. Независимо дали резултатите ще дадат незабавна практична стойност или ще са ранни концепции.

Може да подкрепите MediaBricks.bg чрез платформата Patreon Become a Patron!