Образование

Средната оценка от националното външно оценяване след 4. клас е „Много добър (5)“ (линк за проверка)

Средната оценка от националното външно оценяване след 4. клас е „Много добър (5)“ (линк за проверка)

На 27 и 28 май над 60 000 четвъртокласници се явиха на националното външно оценяване по български език и литература, и по математика. Резултатите показват, че средната оценка е „Много добър (5)“ и на двата изпита, съобщиха от МОН. С по две отлични оценки са 8919 ученици, а с две слаби – 2393. Средният брой точки по двата предмета е съответно 37,25 и 31,57 от максимум 50.

Индивидуалните резултати от изпитите могат да се проверят ТУК.

Всеки родител може да провери постиженията на детето си, като влезе в системата с входящ номер от служебната бележка и ЕГН на ученика. Системата визуализира три полета – реалния брой точки от съответния тест, този резултат като процент от максималния брой точки, както и оценката по шестобалната система. Резултатите, вписани във второто поле, ще бъдат отразени и в удостоверението за завършен начален етап на основно образование.

От МОН припомнят, че през тази учебна година националното външно оценяване в IV клас се проведе в нов формат. Целта е да се измерят резултатите, заложени в стандартите за общообразователна подготовка и в новите учебни програми при равнопоставеност на учениците на национално равнище. Изпитът по български език и литература включваше диктовка от аудиофайл, директно попълване на отговорите върху лист за отговори. Оценяването се проведе анонимно в електронна среда. Участваха оценители от цялата страна. Всичко това прави несъпоставими резултатите от 2021 г. с предходните години.

Регионите с най-високи резултати и по двата предмета по традиция са София, Смолян, Варна и Русе. Училищата с най-високи резултати по български език и литература са само от столицата. Сред отличниците по математика са също училища от Стара Загора, Русе, Пазарджик, както и основно училище от с. Труд.

Резултатите по български език и литература показват, че учениците имат добри знания от началните класове и демонстрират отработвани в годините умения – пренасяне на думи, строеж на думите, пунктуация в края на изречението и степенуване на прилагателни. Някои от децата все още се затрудняват с правописа на предлозите „с“ и „в“.

Близо две трети от четвъртокласниците са работили сравнително добре по творческата задача, но създаването на цялостен, свързан и граматически правилен текст продължава да е предизвикателство.

Подобни са и наблюденията върху резултатите по математика. Във висока степен са усвоени аритметичните действия и учениците успешно решават познати задачи – за лице на правоъгълник, разпознаване на прав ъгъл, текстови задачи. Затрудняват ги задачите, които изискват мислене – избор на най-рационалния път за решаване, извличане и обработка на информация от таблици и схеми, пространствена ориентация.

Предстоят конкретни анализи на индивидуално, училищно и регионално равнище, както и планиране на адекватни мерки за преодоляване на констатираните слабости и пропуски. Особено внимание ще се обърне на подготовката на децата с резултати под 25 точки.

Може да подкрепите MediaBricks.bg чрез платформата Patreon Become a Patron!