На специална пресконференция на 25 юни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви предложения за промени в образованието. „Предлага се възможност изпитите за националното външно оценяване (НВО) да могат да бъдат под формата на интегриран тест, който да включва различни учебни предмети. Основните предмети български език и литература и математика не са достатъчни. В националното външно оценяване трябва да се включат и природните и обществените науки“, заяви министърът.
Причината за включването на още предмети, той обясни така: „Учениците се мотивират трудно да учат задълбочено в областта на природните науки. Това се вижда от оценките, и от малкия брой зрелостници, които полагат матури по тези предмети. Затова тестовете по български ще могат да се съчетават с обществените науки, а по мaтeмaтиĸa – с пpиpoдни нayĸи“
Заедно с това министърът обяви, че „днешното поколение деца ще живеe в ера на дигитални трансформации. Професиите на бъдещето ще изискват комплексни знания и умения, свързани с взаимодействие с изкуствен интелект. Дигиталната креативност също ще е необходима. За да успеят в живота, децата трябва да са подготвени за идващите десетилетия“.
„Предлагаме нов предмет – „Дигитални технологии и креативност“, който да обединява ИТ и компютърно моделиране“, посочи министър Вълчев и поясни, че с предложените промени се цели информационните технологии да се надградят с дигитална креативност, съобщиха от МОН.
Новият предмет за седмокласниците ще бъде въведен през учебната 2023/2024 година, а за петокласниците и шестокласниците – съответно през 2021/2022 и 2021/2023 година.
МОН предлага промени и в скалата за оценяване за държавните зрелостни изпити. За да преминат успешно изпитите, зрелостниците ще трябва да покриват минимум 30 % от максималния брой точки на изпита. Предвижда се, това да стане от учебната 2022-2023 година.
Предлага се и промяна в организацията и дейностите в училищното образование. Целта е да се върви към интегрирана индивидуална подкрепа от различни учители и възможности за прегрупиране, което вече се прави в проекта „Подкрепа за успех“.
За най-малките – от 1 до 3 клас, се предвижда да бъдат ангажирани допълнително още една седмица за проектни и творчески дейности – зелени училища, посещения на културни институции, екскурзии.
Предметът „Околен свят” да се нарича „Родинознание”, като целта е да се акцентира върху патриотичното възпитание без промени в учебната програма, е заложено още в предложените промени.