В месеца на годишните равносметки MediaBricks.bg реши да направи обзор на добрите новини за 2022 година, които си заслужава да бъдат споделени отново.
Днес ви припомняме успеха от май 2022 година, когато български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2022. В конкуренция с над 40 отбора от 19 държави, България участва с два отбора от по трима ученици на възраст до 17 години. Надпреварата се проведе в Храдец Кралове, Чешката република, като тя е продължение на Олимпиадата по природни науки на Европейския съюз.
Златните медали и абсолютно трето място на турнира спечели отборът на Яна Атанасова (биология) (11. клас, НПМГ), Явор Христов (химия) (10. клас, СМГ) и Божидар Бозов (физика) (10. клас, НПМГ). Бронзовите отличия заслужиха Виктор Лилов (биология) (10. Клас, СМГ), Преслав Георгиев (химия) (10. Клас, СМГ) и Биляна Димитрова (физика) (10. клас, СМГ).
Техни ръководители са д-р Христина Андреева (физика, СУ и Институт по електроника на БАН), д-р Калина Пачеджиева (биология, СУ) и Владимир Цветков (химия, ЧОУ „Роналд Лаудер”).
Участниците решаваха екипно експериментални задачи с изследователски характер, свързани с качествата на хиалуроновата киселина, измерваха параметри на молекули на ДНК, сравняваха кръвни проби на различни организми, изследваха връзката между някои генетични мутации и имунния отговор при инфекции (като HIV и COVID-19). В задачите от първия състезателен ден учениците изследваха от различни страни една от най-важните молекули от извънклетъчния матрикс – хиалуроновата киселина, която предизвиква нарастващ интерес в биомедицината в качеството си на биохимикал, който може да се използва за лечение на различни патологии, за подпомагане на in vitro култивирани тъкани за регенеративната медицина и за естетични процедури. Учениците използваха различни химични, физични и биологични методи за нейното характеризиране и синтезиране и сравняваха кожни прерези от различни организми, в които изследваха количеството на хиалуроновата киселина и причините за различията. Във втория тур задачите бяха посветени на изследване на ДНК молекули – от модел на историческото доказателство за нейната спирална структура с помощта на дифракция до PCR за генетичен анализ, електрофореза за определяне на генотипа.