През юли ще станем свидетели на новата космическа надпревара. Този път тя не е между държави, а между частни корпорации и техните създатели. В момента абсолютен лидер в частните космически полети е Илън Мъск със SpaceX, но от този месец в туристическата космическа ниша лично влизат сър Ричард Брансън и Джеф Безос. Те ще се изправят в „директен сблъсък“ в рамките на следващите 10 дни, за да покажат възможностите на корабите си за космически туризъм. Полетите им са съответно на 11 и 20 юли.
По план Брансън трябва да излети със своя Virgin Galactic на 11 юли (в 16 ч. българско време) и да даде старт на програмата си за космически туризъм, който ще се развива на 89 км. от повърхността на Земята.
На 20 юли пък Безос ще излети заедно с брат си и трети космически турист, който е платил чрез наддаване 28 млн. долара за космическия билет. Техният 11-минутен полет ще премине 100-километровата Линия на Карман, която за повечето държави се води за границата между атмосферата и Космоса, но за властите в САЩ – границата на Космоса е 80 километра.
Битката между Брансън и Безос за достъпния космически туризъм става все по-изострена. Конкретна дата за първия си полет обяви Безос – като посочи 20 юли за изстрелване на кораба New Shepard на Blue Origin. Няколко дни по-късно Брансън влезе с гръм и трясък като посочи дата 9 дни преди конкурента си – 11 юли. Така надпреварата кой милиардер първи ще достигне предела на Космоса със собствената си компания влезе в най-напрегнатата си фаза. Дни преди Брансън да полети от Blue Origin пуснаха сравнение между двата кораба и опциите, които предлагат полетите им. Разбира се, всички предимства при това сравнение бяха в полза на Безос.
Какво предлагат туристическите програми на Брансън, Безос и бъдещата на Мъск:
Услугата Virgin Galactic е по-скоро тип сафари, от колкото няколко дневна почивка. Целта им е кораба Unity да се управлява от двама пилоти и да превозва 6 души космически туристи. При идеални условия те трябва да се издигат на 89 км височина и да видят Земята като истински космонавти. През тези няколко уникални минути туристите на борда ще бъдат в безтегловност. Приключението ще струва само 250 000 долара и вече има записани стотици души, които чакат на опашка.
Blue Origin също ще заложи на изживяването тип сафари. Целта им е да изведат човек в Космоса, който ще прекара там 11 минути. Програмата им се казва New Shepard и е кръстена на първия американец излетял в орбита около Земята – Алан Шепърд. Подходът им ще бъде класически – ракета изстрелва капсула, в която се намират туристите. След като прекарат 11 минути на над 100 км над Земята в Космоса гравитацията си прибира капсулата на Земята, където тя се приземява с парашути, а ракетата се завръща за ново използване.
Туристическите полети на SpaceX на Илън Мъск са предвидени за 2022 година, но пък ще предлагат пълна космическа програма с подготовка, посещение и престой от няколко дни на Международната космическа станция. Мъск за сега е безапелационен лидер в частната космическа надпревара, след като неговите кораба няколко години обслужват МКС с доставки, а вече и превозват астронавти по редовните мисии на НАСА.
Все пак крайната цел и на тримата милиардери е от полза на науката и човечеството. Екипите, които работят по програмите и на трите компании, успяха да постигнат неща, които никоя държавна агенция на САЩ, Русия и Европа не е успяла. Със сигурност успехът и на двата полета ще гарантира, че човечеството навлиза в нова ера на космическото си развитие – достъпният туризъм на близо 100 километра над Земята. Плановете на Мъск са още по-грандиозни, защото смята да заведе туристи и на Луната … а защо не и на Марс.