Образование Олимпийци

Интервю с олимпиец – Мартин Копчев, носител на над 30 медала от световни турнири по информатика и математика

Интервю с олимпиец – Мартин Копчев, носител на над 30 медала от световни турнири по информатика и математика

В MediaBricks.bg ви представяме поредица от интервюта с българските олимпийци по природни науки. Днес наш събеседник е един от най-добрите родни ученици по информатика и математика за последните години Мартин Копчев. Той е носител на над 30 медала от най-силните и престижни международни състезания и олимпиади в света. Само за това лято възпитаникът на Природоматеамтическа гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ гр. Габрово спечели сребро по информатика и бронз по математика от Международните олимпиади. Също така Мартин е носител на Грамота ,,Джон Атанасов – ученици и техните преподаватели” за 2020 година, влезе в призовата тройка за „Таланти на Десетилетието“ в категория „Образование“ на фондация „Енчо Керязов“ и е трикратен носител на Голямата награда в категория „Наука“ на фондация „Димитър Бербатов“.

Мартин ни разказва какво го е мотивирало, за да влезе в света на състезателната информатика и как ученик от Габрово успява да печели медали от най-големите състезания в света. Говори за проблемите на образователната ни система и как, според него, могат да бъдат решени. Мартин ни разказва как се провеждат международните олимпиади по информатика и какво са му донесли те освен медалите, след толкова постоянство и труд. И за финал, Мартин ни припомня, че машините все още „разбират“ единствено „елементарни“ инструкции…

Най-добрите български информатици се прибраха с 4 медала от Международната олимпиада
©MediaBricks.bg

Мартин, да започнем с това, че си един от най-успешните български състезатели по информатика за последните години. Кажи ни кои са основните „виновни“, за да се интересуваш от информатика и математика и по-конкретно в състезателната част на програмирането?

На първо място искам да изкажа специалната си благодарност към родителите си, които винаги са ме подкрепяли във всяко едно мое начинание.

Най-добрите български информатици се прибраха с 4 медала от Международната олимпиада
©MediaBricks.bg

Искам да благодаря и на учителите ми по математика, които ми дадоха необходимите знания и умения в ранните ми години като състезател. Признателен съм и на треньорите от националният отбор по математика, които съществено повлияха върху напредъка ми в последните години.

Благодарен съм и на учителите ми по информатика, които запалиха интереса ми и положиха основите на развитието в тази насока.

Високо ценя и насоките и помощта на вече бившите състезатели.

Какво ти харесва и те вдъхновява в информатиката?

Информатиката е сравнително млада наука с огромно приложение в съвременния свят. Тя се стреми към по-бързото и по-прецизно изпълнение на определени задачи, обикновено непосилни за човека. Вдъхновява ме постоянното самоусъвършенстване, развитие, надграждане.

Изумително е, че можем да наблюдаваме развитието й „в реално време“ – само преди 20-30 години значителна част от ежедневието, с което сме свикнали, въобще не е съществувала.

След отлично представяне и 4 медала българските информатици се завърнаха от Международната олимпиада
©MediaBricks.bg

От твоя гледна точка на успешен ученик от Габрово, който печели медали от най-силните световни състезания по информатика и математика, кои са основните проблеми в средното образование у нас в момента?

Проблемите, които се наблюдават не само в средното образование, са в няколко насоки, като може би най-големите от тях са липсата на мотивация в учителите, занижаването на престижа на професията и липсата на финансов стимул.

От друга страна, като изключим определени училища в по-големите градове, липсва конкуренция между учениците заради големите различия в образователните им способности.

Образователната система набляга прекалено много на запаметяването на различни факти и данни, но не и на тяхното реално приложение. За жалост, функционалната неграмотност на средностатическия ученик води до трудности в изпълнението на бъдещите служебни задължения.

Има ли как да се подобрят нещата в тази посока?

Привличането на млади и мотивирани учители според мен би трябвало да бъде основен приоритет. Според мен, тестовият модел на проверяване на знания с избор на отговор трябва да се избягва максимално, защото позволява “уцелване” на отговори.

Би било полезно да се набляга на усвояване на знания с реално приложение в ежедневието.

Имат ли достатъчно мотивация учениците да учат повече от материала, който се преподава по план в момента и каква е ролята на родителите в този процес?

Родителите оказват огромно влияние при формиране на ценностите в ранна детска възраст. Желанието за самоусъвършенстване и непрекъснат стремеж към надграждане е една от тях.

Учителите могат да открият потенциала и да дават насоки, но само от нагласата и желанието на ученика зависи дали и до каква степен той ще се занимава с дадения предмет.

Бих казал, че всеки ученик, който има желание да се занимава допълнително с даден предмет, намира време и начини да го прави.

Най-добрите български информатици се прибраха с 4 медала от Международната олимпиада
©MediaBricks.bg

Наскоро ти навърши 18 години, вече взе ли решение къде искаш да продължиш своето образование и защо?

Ориентирал съм се към университети в САЩ. Насочих се към тях заради цялостния престиж и авторитет на съответните университети, които биха подпомогнали бъдещата ми професионална реализация.

Сега ни разкажи с няколко думи как протича подборът на националния отбор по информатика и колко труд изисква подготовката за едно международно състезание?

Подборът на националния отбор по информатика започва на националната олимпиада по информатика, която се провежда в общински, областен и национален кръг. Класиралите се на първите 12 места от националния кръг за група 9-12-ти клас сформират разширения национален отбор по информатика. Следва провеждане на допълнителни контролни състезания, като заелите първите 4 места в общото класиране сформират националния отбор по информатика.

Подготовката за състезанията е дългосрочен и непрекъснат процес, изискващ много усилия и труд. Изисква желание и силна мотивация и пълна отдаденост, но най-вече състезателят да изпитва удоволствие от самото решаване на задачи. Основният “двигател” идва отвътре – учители и други състезатели могат да го насочват и подпомагат, но крайният резултат зависи от самия състезател.

Шампионско завръщане за българските информатици с 3 медала и грамота от Балканската олимпиада (снимки)
©MediaBricks.bg

Разкажи ни как преминава една международна олимпиада по информатика или математика? Какви кръгове има и каква е ролята на ръководителите по време на състезанието?

Международната олимпиада по информатика е състезание, провеждащо се в 2 състезателни дни. Всеки от тях е с продължителност от 5 астрономически часа, през които се решават 3 задачи. Състезателната система позволява на участника да знае с колко точки се оценява всяко изпратено решение. Освен състезателните дни, има и дни с организирани екскурзии и мероприятия, както и свободно време за опознаване на града-домакин.

Ролята на ръководителите е да превеждат задачите на български. По време на последните 2 онлайн олимпиади, ръководителите осигуряваха и поддържаха техниката, необходима за провеждане на състезанието.

Има ли медал или класиране, което ти е най-сладко, че си постигнал в национално или международно състезание?

Всяка победа е сладка заради всички усилия предшестващи класирането, но вярвам, че най-сладкото тепърва предстои.

На олимпиадите вие се срещате с ученици и култури от цял свят. Разкажи ни някоя интересна случка, която ти е останала като ярък спомен от международно състезание?

Макар и да не мога да разкажа някоя конкретна интересна случка, самото пътуване и участие в международното състезание, споделените мигове, запознанствата и приятелствата остават като ярък спомен за цял живот.

Най-добрите български информатици се прибраха с 4 медала от Международната олимпиада
©MediaBricks.bg

Какво спечели от международните олимпиади като преживяване, извън медалите. Какво ти дадоха тези състезания?

Всяка международна олимпиада се провежда в различна държава, което дава възможност на състезателите да пътуват много и по този начин да обогатят мирогледа си. Срещите с хора със сходни интереси помагат за изграждане на ценни приятелства и трупане на много общи спомени.

Състезанията ми дадоха контакта с други състезатели, които много помагаха със съветите и опита си. Контактите с вече бившите състезатели ми бяха изключително полезни и за избора на университет и при избора на професия.

С какво участието в олимпиади е било полезно за развитието ти?

Предварителната подготовка за олимпиади помага на състезателя да добие реална представа за възможностите си. Помага за подреждането на приоритети и стратегическо разпределяне на времето, с което се разполага.

Самото участие изгражда самочувствие, помага за изграждане на реална самооценка, затвърждава вярата в собствените възможности.

Кара състезателя да даде най-доброто от себе си и разчита единствено на себе си, защото за успехите и провалите “виновен” е самият състезател.

Шампионско завръщане за българските информатици с 3 медала и грамота от Балканската олимпиада (снимки)
©MediaBricks.bg

В твоята област кое е най-великото научно откритие на човечеството досега, според теб?

Макар да не е строго научно откритие, но бих казал интернет, тъй като той прави революция в сферата на разпространение на информация. По този начин достъпът до неограничено количество информация става без никакво усилие, което е било немислимо преди създаването му.

Какво научно или технологично откритие искаш да се случи в рамките на твоя живот?

За мен интерес представляват границите, до които ще достигне автоматизацията в съвременния живот. Например дали и кои професии ще отпаднат, защото в бъдеще работата ще се извършва от роботи.

Интересно ми е и развитието на машините във все още „човешките” дейности, изискващи голяма доза креативност и интуиция. Машините, например, изпитват проблеми при преводи от чужди езици, тъй като там невинаги има строго определени правила и има думи с много значения, като всяко от тях се определя от контекста на изречението.

Компютрите също така „разбират“ единствено „елементарни“ инструкции и изпитват затруднения в разбирането и разшифроването на по-дълги задачи и операции и на такива, които изискват познания за контекста на ситуацията, в която са зададени.

Може да подкрепите MediaBricks.bg чрез платформата Patreon Become a Patron!