В MediaBricks.bg ви представяме поредица от интервюта с българските олимпийци по природни науки. Днес наш събеседник е Дамян Францов, който е носител 6 медала от най-престижните международни състезания по химия. Възпитаникът на СМГ спечели за България сребро и бронз от Международната олимпиада по химия (2019, 2020), две сребърни отличия от Менделеевската олимпиада (2019, 2020) и златен и сребърен медал от Международната олимпиада на Метрополисите (2018, 2019).
От интервюто ни с Дамян ще научите на кои учители той благодари за любовта си към химията, какви проблеми вижда в образователната ни система, на какво са го научили най-престижните международни състезания и какво е общото между готвенето и Оксфорд, където ще продължи обучението си тази есен.
Дамяне, да започнем с това как прекара дните на социална изолация тази пролет и те помогнаха ли ти, за да отделиш повече време на подготовката за кандидатстване в университет?
Като цяло, прекарах дните на социална изолация пред телефона и компютъра, но поне можех да прекарвам време на чист въздух, защото бях на село. Беше ми много трудно да си намирам ползотворни занимания, но от време на време свършвах и нещо полезно. Може би най-смисленото ми занимание беше да уча за матурата по български, защото, ако я нямаше глобалната карантина, не съм сигурен колко щях да изкарам на нея. Хубаво е, че поне не трябваше да се притеснявам за кандидатстване в университет, защото си бях приет в Англия още от януари. Единственото, което ми беше останало за университета беше да си изкарам нужните оценки на матурите.
Къде смяташ да продължиш образованието си след гимназията?
Както вече казах съм приет в Англия – ще продължа да се занимавам с химия в Оксфорд.
Кажи ни кой е виновен, за да се интересуваш от природни науки и конкретно да влезеш в националните отбори на България по химия? Тук е моментът да отличиш и благодариш и на свои учители, които най-много са ти помогнали за твоето развитие…
Първо трябва да благодаря на родителите ми, защото когато бях малък ме тормозиха да бъда състезател по математика и да вляза в СМГ. Без СМГ нямаше как да стигна дотук – като си заобиколен от умни и амбицирани хора е много по-лесно да се развиваш. Искам да благодаря на учителката ми по математика последните 8 години Илиана Цветкова, защото за да се занимаваш с природни науки, първо трябва да разбираш от математика. Интересът ми към химията започна още в 7 клас на школата на Борис Толев, така че той има доста голяма вина за това, че в момента се занимавам с химия и му благодаря за това. Много специални благодарности искам да изкажа към Ани Божикова, която ми преподаваше химия от 8 клас, защото ме научи на страшно много и винаги ме е подкрепяла в състезателната ми кариера. И също така, искам да благодаря на националната комисия по химия за всички подготовки, които бяха изключително важна част от развитието ми като химик.



Какво ти харесва и те вдъхновява в тази наука?
Харесвам природните науки главно, защото ми е интересно да знам как работи светът, в който живеем. Насочих се към химията, защото ми се отдава най-много. Това, което най ме вдъхновява в химията е нейната приложимост във всекидневието ни. Без химията нямаше да имаме неща като лекарства, батерии, козметика, бои и т.н.
Докато сме на тема училище посочи ни кои според теб са най-големите проблеми в средното образование в момента?
Ще се постарая да съм кратък, защото по принцип по тази тема имам доста какво да кажа. Може би един от най-фундаменталните проблеми е, че българската образователна система не е модернизирана – идеите, върху които е залегнала, са отпреди 30-40 години. Друг голям проблем е, че на много ученици и учители не им се занимава и просто се отбива номера. Има и проблеми като това, че учениците не могат да си избират предмети и материалът, който се учи е твърде опростен, но това са проблеми, които последните промени в образователната системи се опитват да решат.
Има ли как да се подобрят нещата в тази посока?
Винаги има как да се подобрят нещата, но трябва да има кой да го направи. Изключително полезно ще е да дойдат много нови млади учители с различни идеи, обаче в момента учителската професия в България не е много привлекателна за млади хора. Поради това е важно държавата да се постарае да направи учителската професия привлекателна за младите хора.
Имат ли достатъчно мотивация учениците да учат повече от материала, който се преподава по план в момента?
Не бих казал, че в момента много от учениците са мотивирани да учат дори материалът, който е по план. Но това е проблем на системата – липсва начини да се мотивират учениците да учат. За да се увеличи обемът на материала, който се изучава в училище, първо учителите трябва да намерят начини да мотивират учениците си.
Сега ни разкажи с няколко думи как протича подборът на националния отбор и колко труд изисква подготовката за едно международно състезание?
Първата част от подбора е националният кръг на олимпиадата за X-XII клас, като първите десетима в класирането влизат в разширения отбор. След това за разширения отбор следват 2 седмици подготовки за подборното контролно за Международната олимпиада. И накрая след подборното контролно остават четиримата, които са в отбора. За да си в отбора, трябва да си от четиримата най-добри в страната, което изисква страшно много труд. Най-важна е самостоятелната подготовка, която изисква доста постоянство и отделено време. Трябва да изчетеш доста дебели учебници и да решаваш много задачи. През последните 2 години съм се старал да решавам поне по една задача, когато имам свободно време.

Разкажи ни как преминава една международна олимпиада по химия? Какви кръгове има и каква е ролята на ръководителите по време на състезанието?
Международната олимпиада има два кръга – теория и експеримент. Теорията обикновено са 8-9 задачи от всички области на химията за 5 часа, което е доста малко време за толкова задачи. Няма да отегчавам читателите с детайли за експеримента, но ще кажа, че поне на мен ми е много труден, защото е много по-стресиращ – отново времето е малко и трябва да си много внимателен. А и подготовката е доста по-ограничена, защото човек трудно може да си прави експерименти вкъщи. Основната роля на ръководителите е да превеждат задачите от английски на български, което изобщо не е лека задача, защото има много за превеждане – само теорията е поне 60 страници. Също така те трябва да контестират, ако някъде има грешка на журито при проверката.
На олимпиадите вие се срещате с ученици и култури от цял свят. Разкажи ни някоя интересна случка, която ти е останала като ярък спомен от международно състезание?
Не мога да се сетя за някоя определена интересна случка, но това да се срещнеш с хора от цял свят е страхотно преживяване.
Има ли медал или класиране, което ти е най-сладко, че си постигнал в национално или международно състезание?
Сребърният ми медал от Менделеевската олимпиада миналата година определено ми е най-голямото постижение на олимпиади. Не мислех, че съм се справил много добре тогава, но като ме извикаха при сребрата бях изключително щастлив. Това ми е първият медал от двете големи международни олимпиади по химия.

Какво спечели от международните олимпиади като преживяване, извън медалите. Какво ти дадоха тези състезания?
Това, което ми дадоха всички олимпиади извън медалите, са много страхотни спомени. Толкова много неща се случват по време на олимпиадата. На мен една от най-любимите ми части е това, да опознаеш града, в който се провежда олимпиадата. Няма да забравя как ни развеждаха в места като Ермитажа, Лувъра и Версайския дворец. Освен това, прекарваш толкова време със съотборниците си, че наистина успявате да се сближите и да завържете приятелства, които ще останат за много време след самата олимпиада. А също така, това да се запознаеш с хора от другите отбори е много важна част от преживяването.
С какво участието в олимпиади е било полезно за развитието ти?
Олимпиадите наистина ми помогнаха да придобия качества, които ще са ми полезни за цял живот. Може би най-важно за развитието ми е това, че ми помогнаха да изградя добро самочувствие и добра оценка за себе си. Когато човек си вярва поне малко, той може да постигне много. Разбрах също колко постоянство и труд се изискват, за да може човек да постигне нещо смислено в живота.

В твоята област кое е най-великото научно откритие на човечеството досега, според теб?
Най-великото откритие в областта на химията определено е периодичната таблица, защото на нея е основана цялата химия, която изучаваме днес. Зависимостите, които тя ни показва, са толкова много, че химията със сигурност нямаше да е същата, ако не беше Менделеев. Според мен той е изключителен гений, защото е забелязал зависимостите в нещо, което на пръв поглед е напълно произволно.
Какво научно или технологично откритие искаш да се случи в рамките на твоя живот?
Има страшно много открития, които бих искал да се видя с очите си. Ако трябва да избера едно, бих казал, че много искам да се открие надеждна алтернатива на изкопаемите горива. Засега модерното общество не може да функционира без тях. Обаче те не са неограничен ресурс – не мога да си представя какво ще стане, ако се изчерпат изкопаемите горива. Другият огромен проблем е огромното количество на замърсяване на въздуха, до което те водят. Не мога да не спомена и проблемът с глобалното затопляне. Така че наистина се надявам учените да открият начин да се намали зависимостта на човечеството от изкопаемите горива.
И за финал – извън химията – какви са твоите интереси и хобита?
Основните ми хобита в момента ги открих по време на карантината. Едното от тях е редене на кубче на Рубик, което е доста добър начин да си губиш времето. Също така преоткрих компютърните игри, защото имах много свободно време. Може би най-полезното ми хоби в момента е готвенето – след 1 месец отивам да живея сам в Оксфорд и със сигурност ще ми трябва.