Олимпийци

Български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по природни науки EOES 2022

Български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по природни науки EOES 2022

Тази седмица български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2022. В конкуренция с над 40 отбора от 19 държави, България участва с два отбора от по трима ученици на възраст до 17 години. Надпреварата се проведе в Храдец Кралове, Чешката република, като тя е продължение на Олимпиадата по природни науки на Европейския съюз.

Златните медали и абсолютно трето място на турнира спечели отборът на Яна Атанасова (биология) (11. клас, НПМГ), Явор Христов (химия) (10. клас, СМГ) и Божидар Бозов (физика) (10. клас, НПМГ). Бронзовите отличия заслужиха Виктор Лилов (биология) (10. Клас, СМГ), Преслав Георгиев (химия) (10. Клас, СМГ) и Биляна Димитрова (физика) (10. клас, СМГ).

Български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по природни науки EOES 2022

Български ученици спечелиха отборни златни и бронзови медали на Европейската олимпиада по природни науки EOES 2022

Техни ръководители са д-р Христина Андреева (физика, СУ и Институт по електроника на БАН), д-р Калина Пачеджиева (биология, СУ) и Владимир Цветков (химия, ЧОУ „Роналд Лаудер”).

Участниците решаваха екипно експериментални задачи с изследователски характер, свързани с качествата на хиалуроновата киселина, измерваха параметри на молекули на ДНК, сравняваха кръвни проби на различни организми, изследваха връзката между някои генетични мутации и имунния отговор при инфекции (като HIV и COVID-19). В задачите от първия състезателен ден учениците изследваха от различни страни една от най-важните молекули от извънклетъчния матрикс – хиалуроновата киселина, която предизвиква нарастващ интерес в биомедицината в качеството си на биохимикал, който може да се използва за лечение на различни патологии, за подпомагане на in vitro култивирани тъкани за регенеративната медицина и за естетични процедури. Учениците използваха различни химични, физични и биологични методи за нейното характеризиране и синтезиране и сравняваха кожни прерези от различни организми, в които изследваха количеството на хиалуроновата киселина и причините за различията. Във втория тур задачите бяха посветени на изследване на ДНК молекули – от модел на историческото доказателство за нейната спирална структура с помощта на дифракция до PCR за генетичен анализ, електрофореза за определяне на генотипа.